Små skatter i grunnsteinsskrinet

Grunnsteinsskrinet nytt Munchmuseum

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit vil legge ned grunnsteinen til det ny Munchmuseet i Bjørvika under en høytidelig seremoni fredag 14. oktober. Grunnsteinen, eller grunnsteinsskrinet, skal mures inn i foajeen i det nye museet og ligge under det 13 meter høye tårnet til «evig tid». Denne uken ble skrinet fylt med små skatter på byrådsleders kontor i Oslo rådhus.

– Det er en stor ære for oss at Kronprinsessen vil legge ned grunnsteinsskrinet for det nye Munchmuseet fredag 14. oktober, og på vegne av Oslo kommune er jeg rørt og takknemlig over alle de spennende gjenstandene som Munch-kommunene møysommelig har valgt ut til å fylle skrinet. Hver og en av gjenstandene har sin helt spesielle historie, forteller byrådsleder Raymond Johansen.


Fra nåtiden til fremtiden
Som kjent bodde og arbeidet Edvard Munch flere steder i Norge. De kommunene som vår mest kjente kunstner gjennom tidene hadde en spesiell tilknytning til, ble invitert av Oslo kommune til å legge en hilsen i grunnsteinsskrinet; symbolske gaver, små skatter, som en hilsen til fremtiden fra nåtiden som bygger dette bygget.

Tirsdag denne uken møtte representantene for Munch-kommunene byrådsleder Raymond Johansen i Oslo rådhus, hvor de symbolske gavene ble presentert og lagt i skrinet. Nå er det byrådsleders oppgave å holde skrinet i trygg forvaring frem til grunnsteinsnedleggelsen på fredag.

– Vi gleder oss til å markere grunnsteinsnedleggelsen for det nye Munchmuseet. Grunnarbeidene er ferdig. Nå kan vi endelig begynne å reise det som skal bli et signalbygg i Oslo for hele landet, sier Eli Grimsby, byggherre og direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.


Spennende historier og symbolikk

De forskjellige gjenstandene har hver og en sin helt spesielle historie knyttet til seg.

  • Fra Fredrikstad kommer en vakker brosje i gull og emalje som tilhørte Karen Bjølstad eller «tante Karen». Karen Bjølstad var Munchs tante. Hun kom inn som fostermor i hans liv da han var fem år gammel og mistet sin egen mor, og kan sies å ha vært nettopp en «grunnstein» i kunstnerens eget liv. I alle år tok hun seg av Edvard Munch og alle søsknene hans. Hun var ikke bare Munchs fostermor. Hun var også hans inspirasjonskilde og et menneske som trodde på ham og oppmuntret ham som kunstner. Dette skal være «tante Karens» ord til Munch: «Like meget som jeg tror på Gud, tror jeg på deg som kunstner».
  • Fra Løten kommer en lokalprodusert ørskje med jord fra Munchs fødested, Engelaug østre. Det skal symbolisere Munchs røtter i Løten og tilknytningen til fødegården og familien der.
  • Fra Vågå kommer takspon fra den gamle Vågå kirke hvor Munch hentet mye av inspirasjonen sin til Aulamaleriene. På sponet er det montert et foto av Munchbysten som står i prestegården.
  • Fra Åsgårdstrand kommer en glattslipt stein fra den kjente rullesteinstranden hvor Munch blant annet malte «Pikene på broen».
  • Fra Kragerø kommer en glassperle laget av kunstneren Hanna Karlsen som har latt seg inspirere av Edvard Munchs maleri «Solen». Munch skal ha uttalt at han hadde et nesten religiøst forhold til lys. Perlen er laget av glass, et materiale med særlig lysbærende egenskaper. Munch var en sjøens mann og formen på perlen er derfor inspirert av en kråkebolle.
  • Fra Moss kommer et krus fra Refsnes Gods på Jeløya, dekorert med «Mossepiken». I mars 1913 flyttet Edvard Munch til Grimsrød på Jeløya, og hans husholderske og modell i denne perioden het Ingeborg Kaurin. De mange bildene han lagde med henne som modell har gitt henne tilnavnet «Mossepiken».
  • Fra Vestby kommer Vestby-votten hvor mønsteret representerer kommunens nærhet til sjø (anker), skog (grantre), kommuneblomsten (rødkløver) og kløverkorset som gjenfinnes i kommunevåpenet.
  • Fra Munchmuseet kommer blant annet et eplefrø fra Ekely, og en kopi av Edvard Munchs testamente. I testamentet, som er datert Ekely, Ullern 18. april 1940, etterlater Munch sin fantastiske samling av kunstverk til Oslo kommune som i dag omfatter rundt 28 000 kunstverk. Han skriver videre at det ikke må trykkes av hans litografiske stener, treplater eller kobberplater, og at det «blott kan selges 10 – ti – eksemplarer av hver av mine efterlatte grafiske verker». I samme testamente gir han 100 000 kroner til sin søster, Inger Munch, og 30 000 kroner til «trengende kunstneres efterlatte».


Symbolsk og viktig begivenhet

Innenfor kunstfeltet er Munchsamlingen den viktigste delen av verdensarven Oslo kommune og Norge som nasjon er satt til å forvalte. Når Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit legger ned grunnsteinen for det nye Munchmuseet på byggeplassen i Bjørvika fredag 14. oktober, er det ikke bare en stor og viktig begivenhet for Oslo by og hovedstadens innbyggere, men for hele landet og den kunstelskende verden.

Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Brosje som tilhørte Munchs tante.

Brosje som tilhørte Munchs tante.

  • thumbnail
  • thumbnail
  • thumbnail
  • thumbnail
  • thumbnail
  • thumbnail
  • thumbnail

Anbefalningen din har blitt sendt

En anbefalning per e-post har blitt sendt til mottakeren du oppga.

Miljø og energi

Kulturbyggene i Bjørvika er sertifisert som miljøfyrtårn.
Byggene er FutureBuilt-prosjekter og støttes av Enova SF.
Enova logo FutureBuilt logo Miljøfyrtårn logo

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Olav Vs gate 4
0161 OSLO

kulturbyggene@kid.oslo.kommune.no
 

OSLO KOMMUNE